Jak ważna jest kopia zapasowa Twoich danych?

Jak ważna jest kopia zapasowa Twoich danych?

Każdego dnia miliony użytkowników przechowuje na swoich dyskach twardych mnóstwo istotnych danych. Niestety duża część osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak istotną rolę pełni kopia zapasowa. Ten aspekt jest często celowo pomijany, niestety nigdy nie wiadomo, kiedy utracimy najważniejsze pliki i foldery. Dlaczego backup danych jest tak istotny? Co zrobić, jeśli już utraciliśmy istotne dane? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, dlatego też serdecznie zapraszamy do jego lektury.

Technologia może nas zawieść

Nie da się ukryć, że urządzenia elektroniczne w znaczący sposób ułatwiają nam nasze codzienne życie. Niestety nie są one idealnym rozwiązaniem, ze względu na to, że są dość często awaryjne i mogą nas zawieść w najważniejszym momencie. Nie jest istotne to czy pracujemy na najnowszym sprzęcie, a może na egzemplarzu z początku XXI wieku- przykre incydenty mogą nas spotkać w każdej chwili. Dyski twarde zarówno SSD, jak i HDD mogą się uszkodzić, a w takich sytuacjach utrata danych jest bardzo prawdopodobna. Wówczas powinniśmy odwiedzić serwis komputerowy, bowiem możliwe, że tak na prawdę nie jest to poważna awaria i można ją usunąć od ręki. Być może przypadkiem odpiął się jeden z kabli. Robiąc regularnie kopie zapasowe mamy pewność, że nawet w razie awarii możemy mieć szybki dostęp do najważniejszych danych. Naprawa laptopów w takich sytuacjach może poczekać, pod warunkiem, że mamy urządzenie zastępcze, na którym możemy kontynuować nasze poprzednie działania. Nie tylko technologia jest zawodna, bowiem również ludzie nie są nieomylni. Zapewne każdemu z nas przynajmniej raz w życiu przytrafiło się przypadkowe usunięcie istotnego folderu. Dochodzi jeszcze aspekt częstych kradzieży, na które jesteśmy narażeni, jeśli poruszamy się transportem publicznym.

Unikanie stresu i nerwów

Kiedy już dojdzie do sytuacji, w której nasze dane przepadną, przez pierwszych kilka minut czeka nas lament i płacz. Tym bardziej, jeśli pliki i foldery były bardzo ważne, a praca nad nimi trwała tygodnie. Dopiero po krótkim czasie część osób prawdopodobnie natrafi na informacje o tym, że możliwe jest odzyskiwanie danych. Daje to ogromną nadzieje, niestety w niektórych przypadkach jedynie złudną, bowiem zdarza się, że odzyskanie danych w danym przypadku nie jest możliwe. Po co nam to wszystko? Po co się stresować, denerwować? Lepiej zachować równowagę i odpowiednio wcześniej się zabezpieczyć w postaci kopii zapasowej. Taka czynność zajmuje często jedynie kilka minut, ale jest na tyle istotna, że ratuje nas przed zwolnieniem z pracy lub umożliwia oddanie pracy magisterskiej.

Oszczędność naszego czasu

Kiedy decydujemy się na to, aby zrobić kopie zapasowe najważniejszych danych, wówczas wbrew pozorom możemy oszczędzić nasz czas. Jak to działa w praktyce? Co prawda proces skopiowania pliku lub folderu na inny nośnik danych może nam zająć dwie minuty, jednak jeśli dojdzie do sytuacji, w której część naszych danych, plików, filmów czy zdjęć zostanie utraconych, wówczas w błyskawicznym czasie możemy wszystko odzyskać. W konsekwencji możliwe jest kontynuowanie pracy, spotkania. Czujemy ogromny komfort psychiczny, bo wiemy, że nawet w najgorszym przypadku będziemy przygotowani do przedstawienia prezentacji, gdyż w każdej chwili możliwe jest skorzystanie z zapasowego nośnika danych.

Dane w chmurze nie gwarantują bezpieczeństwa

Wiele osób uważa, że świetnym miejscem na przechowywanie kopii zapasowych jest „chmura”. Chodzi tu oczywiście o internetowe dyski, na których możemy przechowywać niezbędne dane, zakładając wcześniej konto. Większość uważa, że jest to doskonałe rozwiązanie, które w żadnym wypadku nas nie zawiedzie. Część użytkowników żartobliwie może stwierdzić, że szybszy będzie koniec świata, niż upadek serwerów Google. Jednakże czy rzeczywiście tak jest? Niestety rzeczywistość może okazać się inna. Tego typu narzędzia internetowe nie dają maksymalnej gwarancji bezpieczeństwa. Dlatego też nigdy nie wiadomo czy któregoś nie nie stracimy dostępu do naszych kont. Nawet największym może zdarzyć się wpadka i przykładowo część danych zostanie usunięta. Poza tym w każdej chwili możemy zapomnieć danych do logowania, w konsekwencji nie będziemy mieć dostępu do najważniejszych plików i folderów, które znajdują się na tego typu stronach internetowych.

Utraciliśmy swoje dane – co robić?

W sytuacji, kiedy utraciliśmy swoje dane, natomiast nie mieliśmy wcześniej pojęcia o możliwości robienia kopii zapasowych, wówczas powinniśmy odwiedzić serwis komputerów. Kiedy opiszemy specjalistom nasz problem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą w stanie nam pomóc. Możliwe jest bowiem odzyskiwanie danych. Niestety nie zawsze jest ono skuteczne, a często może być stosunkowo kosztowne, dlatego powinniśmy się na to przygotować. Ale czymże są pieniądze w przypadku, gdy grozi nam niedokończenie na czas projektu, nad którym pracowaliśmy miesiącami? Po udanym odzyskaniu plików i folderów powinniśmy w każdym przypadku zdecydować się na regularne tworzenie kopii zapasowych.